Dags att våga göra något nytt Nintendo

I veckans höll Nintendo en av sina många Nintendo Direct-sändningar. Jag kom ifrån den med ett i överlag positivt intryck men samtidigt har den sparkat igång en diskussion på nätet om att Nintendo förlitar sig för mycket på nostalgi samt etablerade och delvis utnötta varumärken.

Här är ett axplock av nyheterna vi fick se. Ett nytt Mario & Luigi, ett nytt Mario Party, ett nytt Yoshi’s Island och ett nytt Zelda med den temporära undertiteln A Link to a Past 2.

Det går tydligt att utröna att Nintendo djupdyker i sina kista med värdefulla varumärken och älskade karaktärer. Det är helt ärligt inget fel i det om det inte vore för det faktumet att det är i princip det enda vi just nu får från Nintendo. Det är inget medfött fel i att det kommer ett nytt Zelda. Det kommer säkerligen även ha nya idéer liksom nästa stora Mario-titel som vi får se under kommande E3. Nintendo gör ungefär samma sak som Square Enix gör med Final Fantasy. De använder förvisso ett existerande namn men förnyar, förändrar och förädlar aspekter av spelet och därmed lyckas dom hålla sig fräscha. Spelen ges inte heller ut lika ofta som t.ex. Assassin’s Creed eller Call of Duty men likväl pågår det just nu diskussioner om Nintendos envishet att inte konstruera något nytt.

När dem här människorna (community och media) talar om innovation och nya varumärken menar dem slagkraftiga trippel A-produktioner. Vi vill att Nintendo skall skapa motsvarigheten till ett nytt Metroid, Pokémon, Zelda eller Starfox. Varumärken som kan få ett långt bestående liv, fyllda med spännande och älskade karaktärer och världar för en ny generation spelare. Det är vad dem menar när dem säger att Nintendo inte producerar nya varumärken. För ja, jag vet att Nintendo faktiskt har producerat en hel del nya IP de senaste tio åren men inget av dem har haft samma kraftfulla effekt och gjort samma starka intryck på core-marknaden som deras redan väletablerade spelserier. Ingen av dem har heller haft samma ambitiösa omfattning. Var är de där underbara och trollbindande världarna vi brukade älska att upptäcka?

super_smash_bros_nintendo_64_1024x768_wallpaper_Wallpaper_1680x1050_www.wall321.com_

Detta är varför konversationen sker på nätet just nu. Detta är varför Nintendo inte lyckas skaka av sig de kritiska rösterna genom åren. Nintendo verkar förlita sig kraftigt på redan existerande varumärken, varumärken som är allt från 30 till 10 år gamla. Alla tunga titlar som släpps är baserade på väletablerade varumärken. Det folk vill se är något genuint nytt. Jag hade själv älskat att få se något sådant. De som tar Nintendo i försvar i denna diskussion förstår inte poängen som läggs fram. Poängen är inte att de inte gjort något nytt (vilket de har) utan av vilken magnitud de gör det.

Personligen tycker jag att Nintendo lyssnat betydligt mer på sina användare än de gjorde under Wii-eran och jag tycker de har en hel del väldigt lovande spel i sin pipeline MEN enligt min åsikt gjorde dom sig inga tjänster genom att fullständigt missköta lanseringen av Wii U. Det är bortom mig hur dem inte förstår vikten av ett starkt lanseringsfönster. Dem gjorde exakt samma sak med 3DS. Även om kickoffen för Wii U inleddes bättre har den försämrats snabbt till ett ökenlandskap där det knappt finns finns några spel att roa sig med.

[quote align=”right”]Nintendo behöver ändra sin attityd gentemot nya ambitiösa varumärken, förstå styrkan och fördelarna med dem och agera.[/quote]Jag skall dock vänta med min slutgiltiga dom till efter presskonferensen på E3. Jag är nämligen rätt säker att om Nintendo har något stort i bakfickan är det under E3 vi kommer att få se detta. Jag kan inte föreställa mig att en sådan stor grej skulle visas upp under en Nintendo Direct, även om jag skall erkänna att deras livestreams har överraskat mig ett antal gånger vid det här laget.

Vi vet redan att ett nytt Mario-spel från kärnserien och ett nytt Mario Kart skall visas upp under E3 så där har Nintendo redan mist goodwill-fördelen man får av att glatt överraska folk. Det vore trevligt om överraskningen hade varit ett sprillans nytt varumärke som osar kvalitet och omsorg. Ett spel med en ny väl realiserad värld som spelare kan förälska sig i. Detta är vad spelare vill ha. Det är på hög tid att få stifta bekantskap med en ny hjälte och plats i sann Nintendo-regi.

Företag som Capcom, Ubisoft, Sony och många fler producerar nya varumärken och spelserier åtminstone några gånger inför och under varje konsolgeneration. Varför kan inte Nintendo göra detta? Varför är man så fast i intrampade mönster? Dem har ju knappast ont om idéer, eller?

Man kan argumentera att de andra utgivarna i sin tur mjölkar sina varumärken torra de kommande 5-6 åren men de gjorde åtminstone ansträngningen att skapa en ny spännande värld för spelare att uppleva. Och DET är vad Nintendo inte har gett sina mest trogna fans på väldigt, väldigt länge. Nintendo behöver ändra sin attityd gentemot nya ambitiösa varumärken, förstå styrkan och fördelarna med dem och agera. Det kan rentav skapa välbehövd positiv buzz kring företaget och locka tillbaka äldre spelare som tycker att Nintendo inte överraskar längre. Annars är dem dömda att fastna i en stagnerande nostalgi-loop som ger alla s.k. comfort food. Alla är mätta, rätt nöjda och belåtna men om saker kunde vara så mycket mer spännande och extravagant, varför nöja sig med det? Varför nöja sig med underbart god gammaldags vanilj när vi kan få en ny spännande tropisk glasssmak istället? En glass som mycket väl kan falla oss i smaken?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s